Enligt skollagen 2010:800 kap 4 § 8 ska huvudmannen ha rutiner för klagomålshantering. På Förskolan Nymånen har styrelsen beslutat att klagomål ska lämnas till rektorn.
Rektorn har ansvar för att klagomålet dokumenteras, att det tas fram en åtgärdsplan, att åtgärderna utförs och att information ges till dem som har gjort anmälan.
Framförande av klagomål kan göras:
- vid tamburkontakt
- via telefon på telefontid
- i samband med utvecklingssamtal
- vid särskilt bokat möte
- skriftligt genom klagomålsblankett som finns i förskolans entréer, eller
- via mail.
Inom 24 timmar ska bekräftelse ges på att klagomålet tagits emot och att förskolan kommer att arbeta med det.
Till vem framförs klagomålen?
När det gäller personal: till den personal det gäller eller till rektorn.
När det gäller barn: i första hand till någon på barnets avdelning eller till den som är tillstädes, i andra hand till rektorn. Alla klagomål kommer att vidarebefordras till rektorn.
Det går också att fylla i förskolans klagomålsblankett och lämna i den vita brevlådan i Månljusets entré.
Förskolan Nymånen Tellusgatan 46-48 415 68 Göteborg, Rektor Viveka Lidén de Caprona Mobil 0708164943, avdelning Solstrålen mobil: 0731452448, avdelning Månljuset mobil: 0731452458, e-mail: nymanen@hotmail.com